چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ساخت آزادراه مشهد چناران در هاله‌ای از ابهام | ماجرای توافقی که این پروژه را تحت‌الشعاع قرار داد

  • کد خبر: ۱۹۸۴۲۳
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
  • ۱
ساخت آزادراه مشهد چناران در هاله‌ای از ابهام | ماجرای توافقی که این پروژه را تحت‌الشعاع قرار داد
بنا به گفته نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، باتوجه‌به تصمیمات اخیر دولت، ساخت بخش ابتدایی آزادراه مشهدچناران توسط شهرداری در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش شهرآرانیوز براساس توافق دولت و شهرداری مشهد، قرار بود بخش ابتدایی آزادراه مشهد-چناران-قوچان از تقاطع آزادگان تا محدوده کال صفی‌آباد را شهرداری مشهد بسازد. باتوجه‌به این توافق، شهرداری مشهد در دو فاز اقدام به طراحی این بخش از آزادراه کرده بود، اما در این توافق قرار بود که با اختصاص بخشی از زمین‌های دوطرف این مسیر به شهرداری و ایجاد کاربری‌های مختلف، هزینه ساخت آزادراه به‌نوعی با شهرداری مشهد تهاتر شود.

با وجود این، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اعلام کرده به‌تازگی توافقاتی صورت گرفته است که آزادراه مشهدچناران، مرز بین شهرستان‌های مشهد و طرقبه و شاندیز شود و در صورت نهایی‌شدن این توافق، بخشی از زمین‌های توافق‌شده از دست شهرداری خارج می‌شود. همین مسئله سبب شده است اصل توافق قبلی دولت و شهرداری هم در هاله‌ای از ابهام باشد. ازاین‌رو، همه منتظرند ببینند دولت برای این محدوده چه تصمیمی خواهد گرفت.

آزادراه مشهدچناران تا شمال ادامه می‌یابد

ایمان فرهمندی در گفتگو با شهرآرا درباره آخرین وضعیت ساخت آزادراه مشهدچناران از ورودی مشهد، باتوجه‌به تکمیل تقاطع آزادگان، گفت: براساس طراحی انجام‌شده برای توسعه شبکه راه‌های استان خراسان‌رضوی، یکی از مسیر‌های اصلی منتهی به مشهد از مسیر شمال، آزادراه مشهد-چناران-قوچان است و البته این آزادراه در فاز‌های بعدی به‌سمت شمال کشور ادامه می‌یابد.

۵ کیلومتر ابتدایی با شهرداری است و بقیه مسیر را آستان‌قدس می‌سازد

وی با بیان اینکه مسیر در دست ساخت، جایگزین مسیر بزرگراهی فعلی می‌شود و درنهایت در تقاطع چهارسطحی آزادگان به مشهد متصل خواهد شد، ادامه داد: براساس توافقاتی که در گذشته صورت گرفته بود، قرار بود پنج کیلومتر ابتدایی این مسیر آزادراهی از تقاطع آزادگان تا محدوده کال صفی‌آباد را شهرداری مشهد اجرا کند و ادامه آن را دولت از طریق سرمایه‌گذار بخش خصوصی که همان آستان‌قدس است، در دست ساخت دارد.

عملیات این مسیر کند پیش می‌رود

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: در بخش مربوط به دولت و براساس بازدیدی که سال گذشته داشتیم، عملیات ساخت درحال انجام بوده است، اما به‌نظر می‌رسد اکنون کمی کار در این بخش کند پیش می‌رود و به‌احتمال زیاد به پیش‌بینی تکمیل این مسیر در سال ۱۴۰۳ یا ۱۴۰۴ نخواهد رسید.

تهاتر بین شهرداری و دولت

وی با اشاره به توافقات بین شهرداری مشهد و دولت برای ساخت بخش ابتدایی آزادراه، گفت: باتوجه‌به اینکه ساخت آزادراه برعهده دولت است، برای جایگزین‌کردن هزینه ساخت پنج کیلومتر ابتدایی این آزادراه توسط شهرداری، دولت متعهد شده بود با الحاق برخی زمین‌های دوطرف این بخش از آزادراه به شهر مشهد و ایجاد کاربری‌های مناسب روی آن‌ها به‌نحوی‌که از لحاظ ریالی معادل ارزش پروژه عمرانی در این قسمت باشد، اقدام کند و به‌نوعی یک تهاتر بین شهرداری مشهد و دولت صورت گیرد.

توافق جدید، تهاتر را زیر سؤال برد

فرهمندی ادامه داد: به‌تازگی توافقی صورت گرفته که البته هنوز نهایی نشده است. براساس این توافق و برای حل مسئله اختلاف حریم بین مشهد و شهرستان طرقبه و شاندیز، قرار شده است آزادراه، مرز بین این دو شهرستان باشد. بدین‌ترتیب، ضلع شمالی آزادراه مربوط به شهرستان مشهد و ضلع جنوبی مربوط به شهرستان طرقبه و شاندیز باشد.

طبیعتا در صورت نهایی‌شدن این اقدام، شهرداری مشهد از ضلع جنوبی آزادراه سهمی نخواهد داشت و نیمی از زمین‌هایی که قرار بوده است برای جبران ساخت آزادراه به شهر مشهد تعلق گیرد، از دست می‌رود. بنابراین، اصل این تهاتر هم زیرسؤال می‌رود و در هاله‌ای از ابهام است. وی افزود: البته هنوز این موضوع نهایی نشده است، اما اگر دولت نتواند به تعهداتش عمل کند، شهرداری مشهد توانایی اجرای این پروژه را نخواهد داشت.

نیمی از آزادراه ساخته شده است

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه گفت: البته مدیریت شهری به‌عنوان یک پروژه عمرانی و معبر شهری، معابر کندرو دوطرف این آزادراه در محدوده شهر را درحال ساخت دارد و تاکنون ۲.۵ کیلومتر آن را ساخته و بقیه نیز در دست طراحی است تا در صورت ساخت آزادراه، این مسیر‌ها نیز ایجاد شود. دراین‌راستا، چند تملک هم باید انجام شود که به‌زودی این اقدام نیز اجرایی می‌شود. با وجود این، در موضوع آزادراه باتوجه‌به ابهامات ایجادشده، فعلا منتظر تصمیمات دولت و استانداری هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شمس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
0
0
تو بخدا بابا های ما مردن به این زمین هایی که اتش نشانی داده بود نرسیدن یک کاری کنید که ما الاعقل خانه دار بشیم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->